Welcome to NHK – Senpai/Hitomi

Tätä hahmoa ei itse asiassa ollut luennon hahmoanalyyseissä vaan kuittasin hänet yhteiskunnallisia asioita läpi käydessä.  Mutta koska kyseessä on sarjan lempihahmoni, saatte nauttia tästäkin analyysistä.

Ranoben suosikkikohtaukseni. Senpai lukee kirjaa Complete Manual of Suicide klubihuoneella.

”Why are you reading that book?” I asked her, feeling I had no choice.

Laughing self-consciously, she answered, ”Don’t you think that suicide seems kind of cool?”

At the time, she’d just had a terrible breakup with her boyfriend, and she seemed depressed over it.

”Hey, Satou. What do you think of people who commit suicide?” She’d asked me.

”I guess it’s all right, isn’t it? If people want to commit suicide, I guess they ought to be free to do so. It’s probably not right for others to judge.”

”Hm.” She didn’t seem impressed by my boring answer; as though deflated, she dropped her eyes once more to the book on her lap.

After school, on another day, just when I had gotten sick of playing cards with her, she said,

”Hey.”

”What?”

”Satou, after all this time, if I died or something would you be sad?”

No matter how I’ve tried, I cannot remember how I answered that sudden question. All I remember clearly is that several days later she came to school with white bandages wrapped around her slender wrists.

Come on, give me a break. I have no idea how serious you were about wanting to die, but you should at least be a little embarrassed by melodrama.

”You’re not just a stupid middle school girl.”

She replied,

”Because I’m a stupid high school girl.”

 

Senpain kohtalo on erilainen ranobessa, animessa ja mangassa. Mutta pohjimmiltaan hän on sama hahmo: älykäs nuori nainen, joka joutuu pettymään yhteiskuntaan. Ranobessa hän käy huippuyliopiston ja sen jälkeen häntä odottaa kotiäiteys. Hän on jo raskaana ja menossa naimisiin kun hän hakeutuu varta vasten (ei sattumalta) Satoun luokse ehdottamaan suhdetta. Satou kieltäytyy sillä perusteella, että senpain pitäisi nyt olla onnellisin henkilö ikinä. Senpai vakuuttaa kyyneleet silmissä että näinhän se tietysti on, hän käy vain kolmella eri psykiatrilla ja syö lääkkeitä kuin näkkäriä. Hahmossa on havaittavissa kritiikkiä perinteistä japanilaisen naisen roolia kohtaan.

Mangassa ja animessa senpain hahmolle on annettu nimi Hitomi. Hitomi ei ryhdy suoraan kotiäidiksi vaan on töissä virkamiehenä. (Ranobessa hän nai virkamiehen. Virkamies on Japanissa hyvä ammatti turvatun työpaikan ja eläkkeen takia). Töissä hän kohtaa kusipäisiä esimiehiä ja kateellisia työtovereita. Nähtävissä on japanilainen tasapäistäminen, joka ei suvaitse sooloilua. Senpain hahmo ei ole ainoastaan tavanomaista kauniimpi vaan myös älykkäämpi. Hänen roolinsa on hyvinkin surkea, joten hän saa kärsiä tasapäistämisten seuraamukset hyvinkin rankasti. Ei kannata olla liian hyvä, pitää olla keskiarvoa.

Animessa ja mangassa esitellään myös Hitomin mies, jota kauttaa senpain hahmo laajenee koskemaan myös nuorten aikuisten avioliittoja. Hän on animessa menestyvä IT-yrittäjä, jolla on liian kiire välittää Hitomista. Mangassa hän on myöskin menestyvä, mutta psykiatri joka joutuu Misakin kanssa tekemisiin. Pääpointtina kuitenkin lienee se, että näiden kahden avioliiton pitäisi olla ikionnellinen, koska ovathan he molemmat yhteiskunnan huippukasvatteja eikä rahasta ole pulee. Näinhän ei tietysti ole vaan Hitomi ajautuu itsemurhaan ja hänen kauttaan tulee tarinaan netti-itsemurha ja itsemurhasaari.

Vasemmalla puolella ensimmäinen sivu.

Hieno kohtaus on kun Hitomi paljastaa koettelumusten jälkeen, ettei häntä todellakaan kiinnostanut avioliitto eikä hän rakastunut miestään, vaikka näin väitti alttarilla. Yllättäen mies tunnustaa saman. Molemmat hymyilevät tälle lopuksi. Tämä on parhaimpia lisäyksiä ranobeen, jossa osoitetaan myös se, ettei välttämättä mieskään ole tyytyväinen aviomiehen osassaan ja kuinka avioliittokin on pakon sanelemaan eikä omista haluista kiinni. Mangassa tosin on liikaa draamaa Hitomin ja Satoun välillä, mikä latistaa molempia hahmoja. Mutta tästä huolimatta senpain/Hitomin tuo erittäin hyvin esille naisen roolin japanilaisella yhteiskunnassa. Hänen roolinsa ranobessa on vähintään yhtä tärkeä kuin Misakin, Yamazakin ja Satoun, vaikka hänelle ei nimetä anneta.