Shuffle!

Katsoin tässä Shuffle!:n uudestaan. Viime katsomiskerrasta oli useampi vuosi. Arvosanaltaan Shuffle! on vahva 8/10 eli se oli yhtä hyvä kuin muistinkin. Mutta nyt kun on harrastusvuosia kertynyt enemmän niin Shufflesta huomasi myös uusia puolia. Kyseessä on merkittävä erogehaaremianimen perusteos. (To Heart on se toinen).

Shuffle! ensinnäkin avaa sellaisia animeita kuin Amagami ja Yosuga no Sora. Sitä osaa arvostaa kuinka hyvin niissä käsitellään eri reitit(tytöt). Shufflessa kun on kaikki reitit sekoitettu yhteen pakettiin ja siitä sitten seuraa se kiusallisuus, että tytöt unohtuvat ja valuvat taka-alalle. Välillä heidän olemassa olostaan muistutetaan kun he tekevät jotain komediallista. Tämä on ihan toimiva konsepti, mutta edellä mainitut sarjat ovat huomattavasti parempia ja mukavampia katsoa kun ei tarvitse sääliä hävinneitä tyttöjä. Tietysti myös 2010-luvulla on tehty Shufflen kaavalla animeita, mutta ne ovat vain yhden courin mittaisia, jolloin tämä ongelma ei ole niin silmiin pistävä. (Mashiro Symphony, Hoshizora e Kakaru Hashi).

Vituttaa kun aina käy näin

Toinen hämmästyttävä piirre Shufflessa on, että viidestä tytöstä neljä on tavallaan lapsuuden ystäviä. Ja se viides tyttö on muuten vain loli. Kaksi tytöistä on suoraan lapsuuden kavereita ja kahdelle muulle päähenkilö on ollut kiltti lapsena. Ja sille lolillekin Shuffleman on kiltti ja saa tämän rakastumaan itseensä. Shuffleman on suorastaan yliluonnollisen kiltti kuten paljastuu erään tytön routella, mutta onneksi miehekkäällä tavalla. Tämä kuitenkin poikkeaa nykyaikaisista haaremisankareista, jotka eivät ole aivan noin ritareita. Ja ennen kaikkea tytöistä, joille on löytynyt joku muukin syy tykätä päähenkilöstä kuin vain lapsuuden side. Ja suoraan sanottuna mielestäni tuo lapsuusbondausside on ihan paska elementti, sillä se ei ole kovin tyhjentävä selitys ole sille miksi hahmot pitäisivät toisistaan myös aikuisina ja on varsin laiska ratkaisu, varsinkin jos sitä käytetään joka hahmon kohdalla.

Tästä päästäänkin siihen että Shufflen hahmot ovat melko huonoja ja tylsiä. Kukaan ei oikein noudata tsundere tai muita hyväksi havaittuja rakenteita. Vähän hauskasti Kaede toimii yanderen mallityttönä, mutta hän on sitä koko sarjan aikana vain parin kohtauksen ajan eikä koko aikaa. Hahmoilla on onneksi laajahko (synkkä) menneisyys, mikä tekee heistä kaikesta huolimatta mielenkiintoisia. Mutta tässä blogauksessa mainituista animeista Shufflessa on selvästi heikoimmat hahmot. Tosin tavallaan ne ovat parempia, mutta itseä kiehtoo kuinka monella eri tavalla voi tsundere/oneesan/imouto/genkihahmon toteuttaa.

Kitto Kitto Kaede ;____;

Shuffle on kaikesta huolimatta toimiva anime, vaikka 24 jaksoa rantajaksoineen ja ihan höpöhöpö kohtauksineen yhdistettynä huonoihin hahmoihin ei luulisi toimivan. Pantsushotitkin ovat melko noloja. Hyvä ohjaus, synkät menneisyydet, pari loistavaa kohtausta ja ennen kaikkea se, ettei voittavaa tyttöä osaa arvata ennen kuin vasta loppumetreillä tekevät Shufflesta hyvän. Ja OP&ED biisit ovat tajuttoman hyviä.

Shufflesta myös mainitsemisen arvoista on kuinka se on laajentunut. Ekassa pelissä tyttöjä oli 5. Suosion myötä myös sivuhahmot laajanettiin pelattaviksi. Aprillipäivänä röllättiin, että myös mieshahmot tulivat pelattaviksi. Shufflesta on eri peliversioiden lisäksi myös kasat mangaa ja ranobeja ja animestakin on 12 jakson versio. Siis varsin hyvä esimerkki monimuotoisesta japanilaisesta populaarikulttuurista.

Mä tunnistan tän kuvan!

Tässä yhteydessä lienee syytä taas muistuttaa mikä on haaremianimen ja ”haaremianimen” ero. Sen näkee lähdeteoksesta. Haaremianimessa lähdeteoksena on peli, joko ihan eroge tai ilman h-scenejä oleva. Keskeistä on, että jokainen tyttö voi voittaa ja heillä on omat reittinsä. ”Haaremianimessa” lähdeteos on ranobe tai manga. Niissä on vain yksi reitti ja yleisimmät haaremikliseet (vässykkäpäähenkilö, ekatyttö, kukaan ei voita/loppu jää avoimeksi) pätevät näihin ranobe-haaremeihin. En oikeastaan tiedä kummasta käyttäisi termiä ”haaremianime”. Pelipohjaisessa on yleensä enemmän tyttöjä, mutta niissä kuitenkin valitaan se yksi voittajaksi. Ranobepohjaisessa harvemmin valitaan ketään vaan haaremia pyöritetään niin kauan kuin mahdollista. Peleillähän tuo ei oikein onnistu sillä kukapa ostaisi keskeneräisen tekeleen ilman endingejä.