Animevuosikymmen 2010

Perustin blogin 2011, joten tämä vuosikymmen on animen osalta melko kattavasti dokumentoituna. En ole sinänsä yllättänyt, että olen jaksanut blogia pitää – siihen on varmasti auttanut se, etten seuraa kävijämääriä, ja tympeä luonteeni, jolle rutiinit tekevät hyvää ja joka ei osaa antaa periksi. Blogauksien aiheet ovat toki vaihtuneet psykologiasta ja conijutuista tylsempiin pohdintoihin, mutta kaudet olen aina jaksanut blogata läpi.

Ajattelin että kokoan yhteen tässä kirjoituksessa joka vuodelta parhaaksi julistetun sarjan, mutta voisin jakaa viisauden, joka on tässä vuosien saatossa ehkä kertynyt. Jos joku sisällyttää lauseeseensa ”nykyisin, nykään, nyky-anime”, hän ei itse asiassa ole oikeasti tehnyt mitään vertailua menneeseen, vaan kyseessä on erittäin subjektiivinen lausahdus. Anime ei ole paljoa muuttunut eikä sen taso ole vuosi vuodelta huonontunut, vaikka joka vuosi tämän joku toteaa. Tämä pätee tietysti kaikkeen, nykynuoriso on nykyisin pilalla sen takia koska lausuja itse ei ole enää nuori.

Alla oleva lista ei tee oikeutta, olen parina vuotena nostanut useamman sarjan vuoden animeksi, mutta olen tässä yhteydessä valinnut julmasti vain yhden:

2019 Go-toubun no Hanayome

2018 Devilman Crybaby

2017 Houseki no Kuni

2016 Mob Psycho 100

2015 Shirobako

2014 Log Horizon

2013 Shin Sekai Yori

2012 Aquarion Evol

2011 Penguindrum

2010 Amagami SS

Eri genrejä on mukavasti edustettuna ja näiden katsominen antaa hyvän kuvan animesta menneellä vuosikymmenellä.

Yllä ovat parhaat sarjat, mutta mikä oli merkityksellisin sarja? Se on vuodelta 2012 Sword Art Online, jonka voidaan katsoa käynnistäneen isekai-buumin. Animena se oli ok ja sen jatko-osat yhdentekevää kuraa. Sword Art Online osoitti, että ei ole häpeä kirjoittaa Kiriton kaltaista juustoista päähenkilöä, ja muut kirjailijat seurasivat joko rahan perässä tai innoissaan siitä, että röyhkeimmät ja typerimmätkin voimafantasiat saivat vihreää valoa. Mutta koska kyse on kevyestä viihteestä, isekai oli siunaus eikä ongelma. Fantasiapelimaailmat alkavat kuitenkin olla vähän nähtyjä, toivottavasti scifi-/mechasarjat kokisivat kovaa nostetta uudella vuosikymmenellä, tai sitten tapahtuu jotain kokonaan uutta. Tosin onko mikään uutta, isekain esittelemät fantasiamaailmat keksittiin monta vuosikymmentä sitten, ja sankarin joutuminen uuteen tuntemattomaan on pikemminkin kantajuoni.

Mitä seuraava vuosikymmen tuo? Kiinan vaikutus alkaa määräämään mitä katsotaan, sillä siellä on ihmisiä ja rahaa. Samoin korealaisilla on paljon annettavaa animelle (näin vähän termiä venyttäen), sillä Solo Leveling on todella kova sarja. 3D ei tappanut animea tällä vuosikymmenellä kovista puheista huolimatta, mutta ehkä sitten 2030 blogauksessa tarkistetaan asianlaita. Eräs kova sana nyt on tekoäly, mutta koska olen työn puolesta sen kanssa tekemisissä, niin vaikea nähdä, että tekoäly tulisi mullistamaan yhtään mitään seuraavana kymmenenä vuotena animen tekemisen suhteen. En luota myöskään japanilaisten kykyyn omaksua uusia juttuja nopeasti.