Cowboy Bebob ja Muumit eivät ole animea
Kaikille ei ole ihan selvää mitä anime on. Se voi olla montakin asiaa määritystavasta riippuen. Rajoittuneille mielille voi tulla yllätyksenä, että sama sana voi tarkoittaa eri asioita. On kuitenkin melko yksiselitteistä, että kun minä tai joku ystävästäni sanoo ”katsoin tänään animea” hän viittaa johonkin tämän kauden animeista. Maratoonaamisesta ja vanhemmista sarjoista mainitaan erikseen.
Laajimmillaan anime tietysti tarkoittaa kaikkea animoitua viihdettä. Tässä merkityksessä sana on kuitenkin vain Japanissa, joten kukaan ei ole ainakaan minulle tullut väittämään että Disney-leffat olisivat animea. Yleisin määritelmä on, että anime tarkoittaa vain Japanissa tehtyä animaatiota. Kyseessä on kuitenkin ns. kasuaali normaalihomotason määritelmä eikä se ole riittävän tarkka alan harrastajille. Tämän määrityksen mukaan Muumit ovat animea. Muumien väittäminen animeksi kelpaa kuitenkin lähinnä vain laudoilla trollaukseen. Se on ensinnäkin suunnattu länsimaille perustuen länsimaiseen materiaaliin ja toiseksi se on lastenohjelma.
Muumien rajaaminen ei-animeksi lienee vielä helppo tajuta, mutta sitten kun mennään ”Cowboy Bebop ei ole animea” -linjalle niin paremmatkin tippuvat kyydistä, koska tässä tapauksessa animesta pitää jotain oikeasti tietääkin. Tähän länkkärianime-porukkaan luetaan yleensä myös Ghost in the Shell, Akira ja Redlinen kaltaiset animet. Länkkärianimeita ne ovat siksi, että ne on suunnattu länsimaisille markkinoille. GitS:in ohjaajaa Oishia taisi Lehtinen kuvailla Animen aika -kirjassaan eurooppalaiseksi taideohjaajaksi. Kollegani kuvaili Redlineä osuvasti Hollywood-leffaksi ja sitähän se on. Cowboy Bebop noudattelee jenkkiläistä scifikaavaa ja onpa siihen tungettu jazzikin mukaan, koska stereotyyppisesti kaikki länsimaalaiset kuuntelevat jazzia. Lisäksi näistä sarjoista on tarkkaan siivottu pois ne elementit pois jotka saattaisivat järkyttää herkkiä jenkkikatsojia.
Näissä sarjoissa ja elokuvissa ei ole tietenkään mitään vikaa sinänsä. Ne ovat vain keränneet erittäin huonoa mainetta siinä, että niistä tykkäävät jenkkiläiset vanhahomot. Jos joku listaa nämä suosikkianimeikseen, niin on todennäköistä, että sitä seuraa avautuminen siitä kuinka nykyanime on paskaa ja ennen kaikki oli paremmin. Ja jos puhetta tulee vielä dubbauksesta, niin isken saman tien ALT+F4 ja menen pesemään käteni. Nämä henkilöt eivät koskaan ole oikeastaan mitään animesta tienneet eivätkä siihen halua tutustua.
Jos tieteellisempää selitystä haluaa, niin nämä animet eivät käytä Hiroki Azuman kuvaileimaa ”database of animals” -tietovarastoa. Maallikolle voisi olla helpompi ymmärtää asia sitä kautta, että näistä sarjoista puuttuvat animekliseet, vaikka ne eivät itse asiassa ole kliseitä johtuen animen parodiamaisuudesta. Azuma on myös jakanut animet kolmeen sukupolveen. Kun nykyisin puhutaan animesta, niin tarkoitetaan kolmannen sukupolven animeita eli 90-luvulla ja sen jälkeen tulleita sarjoja. Jos puhutaan dinosauruksista, niin se tarvitsee erikseen mainita, koska ne ovat niin täysin eri asia. Mutta harvoinpa sitä tulee tilannetta jossa nykypäivän animeita verrattaisiin 80-luvun animeihin, paitsi tietysti jenkkiläisten vanhahomojen toimesta.
Kun animeharrastajat puhuvat animesta niin silloin ei tarkoiteta myöskään lapsille suunnattuja sarjoja (lelumainoksia), koska – no, ne ovat lapsille suunnattuja. Tässä tulee myös ero My Little Pony -faneihin, koska jotkut jostain käsittämättömästä syystä rinnastavat animefanit ja MLP-fanit. MLP on suunnattu lapsille ja heissä on jotain pahasti vialla. Lastensatuja on hyvä lueskella välistä pitääkseen mielen virkeänä, mutta MLP:llä ei ole enää mitään tekemistä kohtuuden kanssa. Pokemonkaan ei nyt ole aivan se sarja mistä aikuiset harrastajat keskustelevat, vaikka yleinen mielikuva ehkä muuta onkin.
Lisäksi meillä on kasuaalit normaalihomo-animet, jotka nimensä mukaisesti sopivat myös ei-harrastajille eikä niiden katsominen vaadi aikaisempaa tuntemusta animesta. Tämä on kuitenkin vaikeasti määriteltävää, koska ensimmäisenä mieleen tietysti tulee Ghiblin-leffat. Miyazaki-sensei on kuitenkin läpikotaisin otakutyyppi. Hän tekee (yrittää tehdä) normihomoille animeleffoja, mutta niissä on mukana sellaisia elementtejä, jotka saavat myös otakut innostumaan niistä. Satoshi Kon lienee parempi esimerkki ohjaajasta, joka tekee normaalikatsojille sopivaa animea. Hänen leffoissaan toki tarvitsee tietää Japanista ja sen kulttuurista, mutta ne eivät varsinaisesti vaadi juuri animen tuntemusta.
Joskus näkee sanottavan ”Nykyisin animea tehdään otakuille”. Tämä on väärin ensinnäkin siinä mielessä, että animea on aina tehty otakuille, tai tarkemmin otakut tekevät otakuille animea. Toiseksi siksi, että lause on arvoltaan ”kirjoja kirjoitetaan niitä lukeville” -tasoa. Kellepä muulle niitä tehtäisiin, ja jokainen valitsee laajasta tarjonnasta mieleisensä.
Mitä sitten on ”oikea” anime? Vähemmän yllättäen suurin osa animesta on oikeaa animea, eli ne sarjat mistä tässäkin blogissa jauhetaan kauden alkaessa ja päättyessä. Ei noissa muutamissa erikoisimmissa kokeilusarjoissa ole mitään vikaa, mutta tulee tiedostaa etteivät ne animea sinänsä edusta. Voi sitä edelleen aivan vapaasti fanittaa Muumeja, Cowboy Bebopia ja The Last Airbenderia eli harrastaa omalla tavallaan, mutta ainakaan minun pöytääni ei tarvitse tulla keskustelemaan noista ”animeista”, koska siinä pöydässä on todennäköisesti asiantuntevampia harrastajia, jotka katsovat useita tällä hetkellä airaavia sarjoja.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
>toiseksi se on lastenohjelma.
ennen mlp aikuiset katsoivat lasten aamupiristys ohjelmia koska niissä ei ollut yhtään ainoaa negatiivista ajatusta ja tuli paremmalle tuulelle
Siis mitä vittua nyt.
Lakkaavatko nämä uudet sarjat olemasta animea siinä vaiheessa kun ne eivät ole enää upouusia? Jos piirrossarja/elokuva on tehty hikiselle nörttiyleisölle vuonna 1982, miksi se on vähemmän hyväksyttävä animeksi kuin hikiselle nörttiyleisölle vuonna 2012 tehty samanlainen tekele?
Animehan lakkaa olemasta animea siinä vaiheessa kun se lakkaa olemasta ANIMAATIOTA, eli jos kyseessä on elävien ihmisten tai vaikka eläinten näyttelemä sarja. Kyse on vain tietynlaisesta viihteen muodosta, johon kuuluu kaikki (tässä tapauksessa tarkentaessa japanilainen) animoitu tavara lastenohjelmista nuorten aikuisten sarjoihin ja pornoon.
Muumien ja muiden alkuperäisteokseltaan ei-japanilaisten animaatioiden kohdalla raja saattaa olla hieman häilyvämpi, mutta onhan Japanissa tuotettu ja Japanissa näytetty animaatio edelleen animea, vaikka sen varsinainen kohderyhmä olisikin muunmaalaista.
Mutta miksi haluat sekoittaa tähän My Little Ponyt ja Homestuckin (Twitterissä)? Ensimmäinen on länsimainen tuotos, joka ei liity tähän oikein mitenkään muuten kuin olemalla animoitu. Samalla voisit vetää mukaan Barbiet ja Bratzit ja muut länsimaiset lastenanimaatiot, joilla on asian kanssa vielä vähemmän tekemistä. Homestuck liittyy tähän kaikkein vähiten, sehän ei ole edes piirrossarja, vaan sarjakuva. Jos siitä tehtäisiin japanilainen animaatiosarja, sen voisi liittää tähän, mutta nyt ei tosiaan ole kyse suomen conkulttuurista ja sen syöpäilmiöistä, vaan käsitteestä ”japanilainen animaatio”.
Sinun mielipiteelläsi sarjojen ”aitoudesta” ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä anime on. Tämmöiset kirjoitukset saavat sinut näyttämään entistäkin typerämmältä.
Hih. Kiva trolli.
Tartutaan täkyyn, vaikka koko kirjoitus koski muita asioita.
MLP on lastensarja, mutta ei samalla tavalla kuin Teletapit, vaan ehkä enemmänkin kuin Tehotytöt tjs. Se ei välttämättä uppoa animeihmiselle ja on pienemmille suunnattu, mutta silti siitä voivat nauttia isommatkin. Siitä tulee paremmalle tuulelle, ja joillekin sekin riittäisi. Mutta fandomin kasvaessa ja tekijöiden tajutessa sen, sarjaan on lisätty joitain pieniä viittauksia, jonka vain varttuneempi katsoja kekkaa.
Näin voisin alkaa perustella näkemystäni, jos kehtaisin ruveta. Yllä mainitsemani jutut ovat aika minimaalisia sarjan suosion kannalta. Se on tarkoitettu pikkutytöille eikä sen aiheuttamaa ilmiötä oikeasti voi selittää.
Oikeasti on kyse siitä, että olen peppukipeä kun minua haukutaan kaulapartaiseksi mieslapseksi, jossa ”on jotain pahasti vialla”. Omasta puolestani voi sanoa että jotain ehkä onkin, mutta että voisin yleistystää, tunnen aivan liikaa ”normaaleja” ihmisiä, jotka katsovat poneja. Toisaalta harvempi heistä analysoikaan sarjaa siten kuin jotkut valistuneemmat animefanit animea, eivätkä he etsi siitä syvempiä merkityksiä (höpsöä sellainen olisikin, koska niitä ei ole), joten tässä mielessä he kai edustavat alempaa tieriä. Jotkut heistä katsovat animea, jolloin on ymmärrykseni mukaan useimmiten ollut kyse jostain haaremimoepalloilusta, joka toimii heille myös viihteenä, ilman isompaa tarkoitusta. (Ne taas jotka eivät katso animea, tuntuvat suurin osa pitävän kaikkia animeharrastajia jonain lonkeropornon suurkuluttajina.)
MLP-fandom perustuu yhteen sarjaan, siinä missä otaku voi katsoa useita erilaisia sarjoja haaremista Death Noteen. Jos MLP:ssä ei olisi jotain speziaalia, miksei sen fanikunta halua katsoa muita, eksplisiittisesti pikkulapsille tarkoitettuja sarjoja?
Kyllä minäkin välillä lastenohjelmia/kirjoja luen, sillä ne ovat tosiaan kivoja ja ovat yleensä piristäviä. Mutta en tosiaan tiedä mikä MLP -juttu on, ja varmaan siksi juuri kommentoinkin sitä niin rajusti. Itse sarjassa ei ole mitään vikaa eikä suurimmassa osassa harrastajiakaan. MLP vetää puoleensa niitä ääritapauksia, jotka pilaavat kaikkien mainetta. En tiedä huomasitko sen twiitin, jossa bronyn antoi panovinkkejä oikeiden ponien kanssa. Riviharrastajillakaan, joita myös omaan tuttavapiirini kuuluu muutama, ei aina ole kohtuus hallussa. Tämähän kaikki pätee tietysti myös animeen. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Naruto, jossa intohimoisimmat harrastajat tappavat itsensä hautumalla hiekkaan. En minäkään kaikkea ymmärrä eikä onneksi tarvitsekkaan.
Retweettasin sen twiitin.
MLP vetää puoleensa ääritapauksia, kuten kaikki muutkin fandomit. Viittasit jossain kohtaa blogissasi näihin idolifaneihin, jotka olivat klähmineet siemennestettä kämmeniinsä mennessään kättelemään laulajia (vaikkei ehkä olekaan rinnastettavissa hevosen panemiseen).
Niinpä teitkin. Naamasi on rumempi twitterin puolella niin en tunnistanut.
Olisi hienoa pohtia onko jossain fandomeissa jotain erityistekijöitä, jotka houkuttelevat näkyviä ääritapauksia. Vai tulevatko ääritapaukset ihan vain luonnostaan suosion kasvaessa. Vai kenties yllyttääkö valmiiksi negatiivinen suhtautuminen fandomiin äärikäyttäytymiseen koska ”ei ole enää mitään menetettävää”.
En löytänyt reply-nappia vastausketjun päästä, mitenhän tässä käy…
Vaikka en olekaan innostunut kaikkein ekstriimeimmistä lieveilmiöistä, lähdin heti alussa fandomiin mukaan “ei ole enää mitään menetettävää” -asenteella. MLP-fanit yleisesti saavat niin paljon törkyä niskaansa, että siihen ei voi suhtautua kuin voimaannuttavasti; muuten sitä ei kestäisi.
Tuli muuten mieleen, että ainoat joiden olen jossain nähnyt rinnastavan otakut ja bronyt ovat olleet Ylilaudan koriandeerokset.
Onhan tämä trolli? Ei kukaan tämmöistä kirjoita tosissaan?
Jos ei ole niin ole hyvä ja kerro minulle missä helvetin universumissa stereotypiana on että länsimaiset kuuntelevat jazzia, näin vaikka ihan aluksi?
Tekisi mieli kirjoittaa niin paljon muutakin, mutta ylläoleva kirjoittaja sanoi oikeastaan jo kaiken sanomisen arvoisen, eikä kuulu tapoihini vastata trolleihin. (tosin taisin jo vastata joten shame on me)
Aijjuu ja by the way, tuo jenkkejä halveksiva asenne olisi hyvä jättää sinne teiniyteen, kiitos vaan. Semmoisen asenteen ilmaisemalla annat vain itsestäsi epäintellektuellin kuvan.
Japanin universumissa jazz on stereotypia länsimaalaisten musiikista. Sakamichi no Apollon on tästä hyvä ja tuore esimerkki. Jenkkiläiset sotilaat raiskaamisen ja ryyppämiseen lomassa kuuntelevat jazzia. Kyseessä on tavallinen stereotypia ulkomaalaisista joita riittää kaikilla. Kuten esimerkiksi se että japanilaiset kuuntelevat vain ylipirteää poppia, vaikka klassinen musiikkihan siellä on arvossaan kun lapsetkin pakotetaan sitä soittamaan.
En tiedä oletko jenkkiläisiin vanhahomoihin perehtynyt, mutta he tekevät melkoista hallaa koko animeharrastukselle vihaamalla omista kuplistaan kaikkea muuta animea. Normaalit harrastajat ovat tietysti asia erikseen. Mutta en toki hirveästi fanita jenkkien korruptoitunutta arvomaailmaakaan, jossa kapitalismi on lähtenyt väärille urille.
Traconissa kuuntelin tämän saman sepustuksen ja lievästi sanottuna ärtynyt mieli… Itse pidän animesta, joka rikkoo kliseet ja sisältää muutakin kuin kimiseviä kissatyttöjä, slapstick-ukkoja ja chibinaamoja (niitä on jo tarpeeksi). En ole oikein varma onko tämän artikkelin otsikko tosiaan mielipide (joka esitetään ns. faktana) tai sitten tämä on läppä… Anime määrittää eri luokat, kuten kodomo (yllätys, Pokemon on animea) jne, varmaan alan ”profeettana” olet tietoinen tästäkin. Jälleen mielipide vastaan mielipide, mutta oma näkökulmani on että anime määrittää kaikkea Japanissa tuotettua animaatiota. Muumit ovat animea. Sherlock Koira on animea. Tosin täysin eri luokissa kuin sinun animesi. Onko One Piece sitten myös joku haamusarja, joka ei ole animea..? Jenkeissä sekin suosittu- oikeastaan joka puolella. Sattuu olemaan maailman myydyin mangasarja. Samoin Miyazaki leffat saavuttavat suosiota enemmän myös sellaisissakin piireissä, jossa anime nähdään vain mollosilmä-kimikimi-tissityttöinä. Ne eivät varmaan ole animea vaan Disneyn rinnalla kulkeva uusi Dreamworks? Anteeksi, mutta minua vain ärsyttää. Cowboy Bebop on ehkä tyylikkäin näkemäni sarja. Entäs sellaiset samankaltaiset mestariteokset, kuten Samurai Champloo, Afro Samurai, Paprika tai Tokyo Godfathers. Aika lailla samalta näyttää. Jos kehtaat noita alkaa haukkua, niin saisit hävetä. Ehkä sinua ärsyttää kekseliäät, persoonalliset, oikeasti ilmeikkäät hahmot. Tai ehkä haluat vain kategoroida itsesi yhteen pieneen laatikkoon ja kiellät kaiken muun. Onnea. Ehkä olisi kuitenkin hyvä olla vähän monipuolisempi.
typerä kirjoitus