Japanin matkailu

Japanissa on tullut käytyä nyt kolme kertaa. Ensimmäisestä ja toisesta reissusta kirjoitin matkaraportin, mutta nyt kolmatta on jo hankala kirjoittaa, koska hyvän ei-tylsän matkaraportin kirjoittaminen on vaikeaa. Kolmas reissu poikkesi lähinnä siinä mielessä ensimmäisistä, että nyt oli JR:n raidepassi käytössä, eli Japania tuli nähtyä vähän laajemmin, ja asiat sujuivat huomattavasti jouhevammin kuin kahdella ensimmäisellä reissulla. Tämän takia ajattelin kirjoittaa opasmaisemman blogauksen – sellaisen, jonka olisin itse halunnut lukea ennen Japanin matkojani.

Oppaankaan kirjoittaminen ei ole helppoa, sillä vaikka yksityiskohtaiset käytännön vinkit ovat kivoja, niihin tulee muutoksia helposti. Esimerkiksi ensimmäisessä matkablogauksessa kuvailin pitkästi, miten Japanin Tax Free -systeemi toimii. Se on kuitenkin muuttunut taas, enää ei ole erittelyä kulutustavaraan (5 000 jenin raja Tax Freehen) ja muuhun (10 000 jenin raja), vaan kaikissa on nyt 5 000 jenin raja. Ihan hyvä muutos, vaikka vanha systeemi oli toki erinomainen tyhmien turistien sekoittamiseen. Japanin tullimiehiä ei myöskään kiinnosta enää yhtään, vaan itse pitää repiä passiin niitatut kuitit irti ja heittää ne laatikkoon. Suomen tullia ei myöskään kiinnosta tai näy missään, vaikka laukut pullistelevat sakesta. Sakeahan saa laillisesti tuoda 2 litraa.

Elokuista Hiroshimaa.

Elokuista Hiroshimaa.

 

Ajankohta

Mikä vain itselle sopii, mutta kesä-heinäkuun seutu saattaa olla vähän sateista. Elokuussa on todella kuuma. Tammikuu oli ihan kiva, lämpötila oli 0-10 astetta. Huhti-toukokuun kirsikankukka-aika lienee paras ajankohta reissata, kun lämpötila on reilu 20 eikä reilu 30 niin kuin elokuussa.

Huomioimisen arvoista on, milloin japanilaisilla itsellä on lomaa, sillä silloin ”high seasonilla” junaliput maksavat enemmän. Junalippujen hinnalla ei ole tosin suurta merkitystä, sillä Japan Rail Pass kannattaa hankkia jos meinaa tehdä enemmän kuin kaksi shinkansen-matkaa ja hengailla alueella, jossa JR-junat kulkevat. Japan Rail Passilla saa matkustaa vapaasti JR-junilla 7/14/21 päivää. Kivointa on se, että Rail Passilla voit vain lähteä seikkailemaan, eikä siinä kovin huonosti voi käydä ainakaan taloudellisesti. Japanin junaliikenne on helposti maailman paras.

 

Lennot

Finnairilta on yleensä saanut tarjouslennot (Tarjouslennot tässä tarkoittavat sitä, että varaat lennot hyvissä ajoin, lisäksi on äkkilähtö+pistecombo-hommia) kesäkaudelle 650€ ja talvikaudelle 600€ Tokioon. Nagoyaan pääsee pääsääntöisesti ainakin 50€ tätä halvemmalla ja vapaammin valittavilla päivillä. Tähän päälle vielä Nagoyan sijainti Japanin keskellä, niin Nagoya on varsin pätevä matkakohde, jos omistaa Rail Passin. Itse Nagoyan lentokentälle tosin kuljettaa Meitetsu eikä JR, jolloin Rail Passia ei kannata olla voimassa tulo/lähtöpäivänä. Optimaalinen reissu olisi siis 9/16 päivää Nagoyasta käsin, ja reissua on helppo pidentää muutamalla Nagoya-päivällä, sillä Japan Rail Passilla Nagoyassa hyppäät ainoastaan shinkansenin kyytiin.

SAS, Lufthansa ja Aeroflot tarjoavat myös lentoja. Lentoja, jotka sisältävät vaihdon, eli lentoaika on vähintään 14 tuntia sisältäen vaihtokentillä jäätämistä, pienissä Euroopan sisäisissä lentokoneissa istumista sekä ikäviä lähtö- ja saapumisaikoja. Tämä on äärimmäisen perseestä, enkä suosittele säästämään matkabudjetissa tässä kohtaa ensimmäisenä, sillä Japanin matkailun hapokkain osuus on lentomatka. Jet lag -ilmiö on erittäin todellinen Japaniin mennessä ja ensimmäiset päivät molemmissa päissä menevät rytmin korjaamisessa.

Finnairin ehdot ovat muuttuneet joka reissun välissä. Nykyisin Japanin lennoilla myös viinakset kuuluvat ilmaisiin juotaviin, eli Gin Toniceja voi nauttia miten lystää. Finnairin 9 tunnin lentomatka on jopa siedettävä, jos sen viettää tasaisessa humalassa elokuvia katsellen. Nykyisin myös paikan saa valita ilmaiseksi. Ja kaikista mielenkiintoisin uudistus on se, että saat kaksi ruumamatkatavaraa heinäkuusta 2016 alkaen mukaan Japanin lennoille. Japanin matka maksaa itsensä takaisin, jos mätät toisen laukun täyteen 100 jenin doujineita ja myyt 15 eurolla per kipale conissa.

 

Raha

2016 tapahtui sellainenkin muutos, että Forex otti hoitaakseen useiden pankkien valuutanvaihdon. Ennen pankkien omat kurssit olivat tavallisesti parempia kuin Forexin, jolloin kysymys oli lähinnä se, että olitko niin hyvä asiakas ettei vaihtopalkkiota peritty. Forex tarjoaa ainoat eli huonoimmat kurssit, joten siellä ei kannattane vaihtaa kuin vähän mielenrauhakäteistä, ja varsinainen rahanvaihto suorittaa Japanin lentokentillä. Juna-asemillakin näkyy rahanvaihtopisteitä, joissa kurssit ovat Forexin kursseja huonommat. Automaateilta voi myös nostaa rahaa, jolloin pääsee taas pankkien kursseille, mutta tässä on jonkun suuruinen nostopalkkio mukana. Luottokortillahan kannattaisi maksaa, mutta se ei Japanissa käy varmuudella kuin hienoimmissa ja isoimmissa tavarataloissa. Jos Japanissa jotain meinasi syödä, kannattaa varata käteistä, sillä on aika arpapeliä käyvätkö luottokortit edes saman ravintolaketjun sisällä eri paikoissa.

Kursseja Tokion rautatieasemalla. Forexilla 106,67.

Kursseja Tokion rautatieasemalla. Forexilla 106,67.

Todellinen traveleri vaihtaa pienen matkakassansa tatuoiduilta miehiltä Shinjukun kaduilta.

 

Internet

Itse olen käyttänyt Bic Camerasta saatavia SIM-kortteja, joihin sisältyy 1gb/2gb dataa. Hinta 25€/40€. Nappaat läpyskän (vaihdetaan kassalla tuotteeseen) hyllystä ja maksat kuin minkä tahansa muun ostoksen. Kaivat pakkauksesta SIM-kortin ja vaihdat sen, pikku asetusten muutos ja 4G lähtee jylläämään. Ja se 4G jyllää niin hyvin, että suomalaiset operaattorit saavat hävetä. Oma datankäyttö oli alle 70mt/päivä, vaikka tavallisen netin käytön ohella Pokemon GO:ta tuli pelattua ahkerasti, ja olin pari yötä hotellissa jossa ei ollut wifiä. Videoita/streameja datarajoitetulla SIM-korttiratkaisulla ei voi oikein katsota, mutta jotkut elää näin joka päivä muualla maailmassa.

Toinen vaihtoehto on mokkula lentokentältä, mutta siinä on se huono puoli, että sitten porukan pitää olla sen mokkulan äärellä. Ja kun netin tärkein funktio on saada yhteys muihin matkakumppaneihin, niin tämä ei ole oikein tyydyttävä ratkaisu. AirBnb-majoittajat tarjoavat usein mokkuloita huoneen vuokraan sisältyen, mikä on tietysti kätevää ja hintakilpailukykyistä.

Suomalaisten operaattorien yhteistyökumppanit toimivat alueesta riippuen kohtalaisesti, sattumanvaraisesti tai eivät ollenkaan, joten normaalipuhelut ja tekstiviestit eivät oikein tule kyseeseen. Ilmaisia ja muita ihmeellisiä WLANeja on Japanissa paljon, joten niilläkin voi koittaa pärjätä, jos luottaa suunnistustaitoonsa ilman Google Mapsia ja tykkää tuijotella muita ihmisiä ruokaa odotellessa ja junassa istuessa.

 

Hintataso

Ensimmäisessä blogauksessa kehuin Japania siitä, ettei turistia kuseteta, vaan kaikkialla on suht samanhintaista. Tämä havainto on pääsääntöisesti pätenyt, vain Miyashiman saarella ja Osakan linnan pihamaalla oli hinnoissa havaittavissa selkeätä turistilisää. Tämä johtunee siitä, että markkinatalous toimii Japanissa tehokkaasti mikrotasolla, ja kilpailua riittää ruuassa ja kaupoissa. Japani ei myöskään elä turismista, joten heitä ei tarvitse kusettaa, tai ehkä enemmänkin Japanin sisäinen turismi on niin vahvaa, että siinä samalla tulisi riistettyä oman maan kansalaisiakin.

2016-08-01-21-06-17

Hotellin kerroksen kalja-automaatti luonnollisessa elinympäristössään

Havainnollistan hintatasoa Asahi Super Dry -indeksillä, joka kuvaa 1 oluttölkin hintaa eri paikoissa.

  • Supermarket: 190yen
  • Konbini: 220yen
  • Hotellin juoma-automaatti 250yen
  • Riistohotellin automaatti: 290yen

Halvimman ja kalleiman Asahi Super Dry tölkin ero on siis lähemmäs euron luokkaa. Supermarkettien huono puoli on, että ne eivät ole ikinä lähellä toisin kuin konbinit, joita oli käytännössä aina koko ajan kaikkialla. Konbineissakin on tietysti hinnan heittelyitä, ja supermarkettien halpuus oikeastaan korostuu vasta ostaessa isompia pakkauskokoja, joten täysin aukoton Asahi Super Dry -indeksi ei ole. Pointti lähinnä onkin, että ei edes hotellien automaateista revitä kolminkertaisia hintoja, vaikka aivan hyvin voisi.

Japanin matkailun yksi parhaita puolia onkin juuri se, ettei turistia koeteta joka välissä kusettaa, eikä Japanissa tarvitse olla varuillaan minkään suhteen, varsinkaan rahan kanssa. Muualla matkatessa on tottunut siihen, että turisti on kävelevä rahakasa, jolta on tarkoitus nyhtää niin paljon ja niin härskisti rahaa kuin pystyy.

Ravintoloissa Asahi Super Dry voi maksaa melkein mitä vaan ja se tulee melkein missä vaan muodossa, ja enitenhän ravintoloissa hinta on riippuvainen siitä, kuinka hienoa asiakaskuntaa paikka tavoittelee. Kirjoittelen ravintoloista seuraavassa blogauksessa enemmän.

 

Majoitus

Oma matkabudjetti on tavallisesti suunniteltu 100€/yö-hotellien mukaan. Tällä rahalla saa yleensä varsin kivan hotellin, mutta pari asiaa japanilaisissa hoteleissa tulee huomioida. Alemman tason hotelleissa ei ole kunnon täkkiä, vaan pelkkä lakana ja sen päällä täkki&päiväpeitto-yhdistelmä, jossa täytteet eivät pysyneet millään paikallaan. Tämä on uskomattoman perseestä, sillä luomus on surkea päiväpeittona ja vielä surkeampi täkkinä. Lisäksi Japanissa hotellihuoneet ovat pieniä, mutta todellinen ongelma on bajamajavessat. Tällä viittaan sekä vessaan kokoon että muovisuusasteeseen. Kannattaa myös varoa ilmastoinnin tehoa, sillä saa erittäin helposti itselleen flunssan.

AirBnb on tietysti myös kelpo vaihtoehto, mutta todellinen traveleri nukkuu mangakahviloissa ja jos ne ovat täynnä, niin mäkkärissä.

Seuraavassa osassa menomestoja eli mitä puuhata Japanissa.